Asielopvang: Draagvlak, draagkracht en kleinschaligheid vereist. Anders niet.
Asielopvang: Draagvlak, draagkracht en kleinschaligheid vereist. Anders niet.
In heel de wereld zijn mensen op de vlucht voor oorlog en geweld. Vanuit christelijke barmhartigheid voelen we compassie voor de vreemdeling, die we waar mogelijk willen helpen. Tegelijkertijd is de praktijk dat op veel plekken in Nederland overlast is van asielopvang, er weinig/geen draagvlak is onder de bevolking, en opvang de lokale belangen schaadt. CVO wil dergelijke situaties niet in de gemeente Oldebroek. Daarom wil CVO de balans zoeken tussen de wens om de meest kwetsbare mensen te helpen, én de belangen van onze inwoners, die niet onevenredig mogen worden geschaad.
Dit kan door draagvlak, draagkracht, kleinschaligheid, en een goed participatieproces voor inwoners als keiharde vereisten te stellen. Kan aan deze criteria worden voldaan? Dan is asielopvang voor CVO bespreekbaar.
Een goed voorbeeld hiervan is de gemeentelijke opvang van Oekraïners. Dit gebeurt in het Buitencentrum van ‘t Loo, waar circa 120 Oekraïners worden opgevangen. Deze opvang verloopt goed, zonder veel incidenten, en kan rekenen op draagvlak van onze inwoners. CVO is hier om deze reden voorstander van, en riep zelfs als eerste partij op om het contract te verlengen, zodat de opvang kan doorgaan.
Wanneer niet aan deze criteria kan worden voldaan, dan is CVO tegen een dergelijk voorstel voor opvang.
Een goed voorbeeld hiervan is het voornemen voor een grootschalig AZC (300 asielzoekers) aan de Bovendwarsweg in Oldebroek, wat er uiteindelijk gelukkig niet is gekomen. Dit betrof grootschalige opvang, wat de draagkracht overvraagde en waarbij inwoners de gehele procedure van 1 jaar en 3 maanden geen moment aan bod zijn gekomen. Om deze redenen was CVO tegen dit voornemen van het COA en de medewerking van de gemeente Oldebroek hieraan.
Hoe wil CVO inwoners de komende jaren betrekken bij asielopvang?
Alles staat of valt bij je eigen inwoners serieus nemen. Door in het beginstadium goed naar de wensen van je inwoners te luisteren, kunnen aandachtspunten worden geïnventariseerd, onoverkomelijke bezwaren als kaders worden meegegeven aan de politiek, en wenselijke varianten op tafel worden gelegd.
Hierbij is het cruciaal dat inwoners niet alleen wordt gevraagd hoe ze een AZC willen, maar ook of ze openstaan voor (verschillende vormen van) asielopvang. Juist dit element ontbreekt in het huidige proces van de gemeente Oldebroek om te komen tot asielopvang(locaties).
Concreet:
– Geen grootschalig AZC in de gemeente Oldebroek.
– Draagvlak, draagkracht en kleinschaligheid zijn ten alle tijden keiharde voorwaarden.
– Komt er een voorstel voor asielopvang vanuit het COA, het Rijk, de gemeente of anderszins? Dan eerst met de bevolking gaan praten, en kijken of draagvlak en draagkracht aanwezig zijn.
– Open communicatie en transparantie, vanaf het begin, is cruciaal. Geen besloten raadsvergaderingen.
– Bij een verzoek tot asielopvang, moeten inwoners gelijk bij een participatietraject worden betrokken. Cruciaal hierbij is dat inwoners niet alleen gevraagd wordt ‘hoe’, maar ook ‘of’ ze openstaan voor (verschillende vormen van) asielopvang.
– Indien er toch sprake is van asielopvang, is compensatie voor inwoners/bedrijven (o.a. WOZ-waarde) bij financiële schade geboden.
– Indien er toch sprake is van asielopvang, moet een AZC bij overlast altijd (vroegtijdig) gesloten kunnen worden.